24 juli 2009

Hemma igen

Några dagar i Tokholm har fyllt på upplevelsekontot hos prinsessorna. Frk Lugns plånbok blev nog aningen tommare. Men men, det är semester och hjulen ska snurra.

Dag 1 bestod av stopp vid godisbutiken i Hummelsta till barnens (och min) stora glädje. Morbror T gav kidsen var sin slant att handla för med villkoret att det skulle räcka båda dagarna och att inget mer godisk skulle köpas. Det vilkoret höll de bra. Inget tjat om sockervadd, lakritsremmar och annat på Grönan.


Andra stoppet var vid turistfällan Barkaby Outlet. lilla h skulle få handla för sin födelsedagspeng från morbror på någon sportaffär. På väg mot en butik blev jag haffad av en 3-försäljare. De där telefonnasarna brukar jag alltid lyckas slingra mig förbi men nu var jag avslappnad. Troligtvis hade hjärnkontoret gått på semester, för inom loppet av några minuter hade jag köpt en mobiltelefon till lilla h. Utan att blinka.

Stora H blev helt knäckt över att en 9-åring fick en telefon, bara så där! Jag förstår henne. Jag vet inte vad som tog åt mig. En bitter avunsjuka spred sig i bilen på väg mot Naturhistoriska, lilla h vågade inte visa sin glädje över den rosa mobilen. Jag kände mig dummare än dummast.

Besöket på museet och Cosmonova var intressant för oss alla. Filmen om de små flugorna som följde med till månen var häftig och rolig.När vi kom till hotellet hade avundsjukan lagt sig och Stora H visade lillasyster hur mobilen funkade.

Vi åt middag på Harran, en turkisk restaurant på söder. Mysigt med lite kontinental stämmning att sitta ute och äta på trottaren. Kalasgod mat, så vi blev mätta och nöjda.

Frukosten på hotellet serverades i Globen, trots hysterin vid buffen så var det en upplevelse.

Vi gick lite i Gamla stan innan vi tog Djurgårdsfärjan över till Grönan. Perfekt väder - lite mulet och lagom varmt. Dagen flöt på fint. Inte så jättelånga köer vid attraktionerna. Efteråt promerade vi till Slottet där vi parkerat bilen. Handikapptillstånd är guld värt när man har bil med sig i City.

2 kommentarer:

Eddie sa...

Härmapa!

Du gjorde ju samma trip som jag och Felix!

FrkLugn sa...

Tss. Jag tippar på att det vi päron som inte är speciellt unika i våra val av semestertripp.