5 december 2012

Vilken vinter!

Snö och kyla i lagom doser är okej tycker jag, jag har ju turen att inte vara hemlös. All snö som ramlat ner de sista dagarna räcker och kallare än minus 6 behöver det inte bli. Denna vinter är jag iallafall rustad för vinter när det gäller bilen. Nya vinterdäck och antisladdsystem gör färden stabil.

Parkeringsplatsen medmotorvärmarstolpe på jobbet kostar mig 375 kr i månaden. Något jag tyckte var ohemult dyrt i höstas. Det är slut på gratisparkering och när man ändå ska betala så är det värt 125 extra kronor för att kunna sätta sig i en uppvärmd bil. Kupevärmaren ser dessutom till att bilen nästan är snöfri när jag åka hem på kvällen.

Idag var det en krock på motorvägen i höjd med Marieberg. Jag kom från stan och det tog mig 57 minuter att ta sig från värmeverket till Mariebergsavfarten. Vi sniglade fram i krypfart och jag gjorde vad jag kunde för att roa mig i bilen, ringde barnens farmor och pratade med henne en stund, luktade på de tre olika Kusmiteerna som jag varit och shoppat på Oliv och Te i stan. När jag kom hem fick jag god mat av J.

Vi tittade på dokumentären om Lars Lerin och gosade i soffan, orkade inte med något annat. Har ont i halsen och känner mig lite halvvissen, måste verkligen friskna till innan vi lämnar mörkret, snön och kylan i Sverige. På onsdag åker vi till värmen. Tanken att byta ut snön mot sand känns nästan overklig. Inga motorvärmare och inget trafikkaos. Det var tur att vi inte bokade denna vecka. Igår var nästan alla flyg inställda från Arlanda.

2 kommentarer:

trajjamajja sa...

Ha det riktigt, riktigt bra i Afrika! :-)

FrkLugn sa...

Gissa om vi ska!