Örebroregionen håller på att arbeta fram en vision. Frk Lugn fick se förslaget i ett nyhetsbrev och häpnade en aning.
The Heart of Sweden – en pulserande region med bästa läget!
Örebroregionen — Ett centrum för kunskap, företagsamhet och upplevelser där kreativitet, mångfald och lustfyllda möten föder unga tankar och tolerans.På det stora hela låter det ju fint och bra. Men ... hur tänker man när man blandar in engelska? Kanske var det så att hjärtat var med men inte hjärnan.
Som tur är så är det ännu ett förslag. Förhoppningsvis är det fler länsbor som reagerat och lämnat in sina synpunkter.
Att formulera visioner är svårt. Krånglar man till det blir det lätt lite löjets skimmer över det hela. Det kan man se exempel på runt om i landet om man spanar in vilka motton eller (kalla det slogans) en del städer har. Somliga måste ha pressats fram under mycket vånda eller ymnigt alkoholintag.
Att blanda svenska och engelska verkar vara en slags trend bland sloganmakarna. Västgötar, gotlänningar och norrbottningar har alla tänkt lite för mycket med hjärtat:
Borås - Of course. Storstadens utbud, småstadens närhet också
Vår ö - Fårö forever
Gällivare - top of Europe
I love Hjo (den enda som känns okej att ha på engelska)
Sen finns några som tänkt med det lilla huvudet:
Handen, mitt i mellan Fittja och Trosa
Full fräs i Sotenäs
De största och längsta med grejer från Svängsta
Liksom Kumla har dessa städer en fångvårdsanstalt som de gärna lyfter fram.
Tidaholm - Här är gräset grönare ( Jo, jag antar att de innanför staketet tycker precis så!
Österåker - mer än bara en anstalt!
Och några som jag undrar om de tänkte alls ...
Karlskoga - laddat med trivsel (Vari ligger trivseln med clusterbomber?)
Hagfors - Ta flyget nästa gång! (???)
Surahammar - Din bit av det sura äpplet
Vallentuna - var femte invånare är en häst! (Ja, vad säger man?)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar